Teach the Teacher

Als de zon in zee is gezakt verzamelt de Balinese bevolking zich in de vele tempels die het eiland rijk is en worden er veel kleurrijke dans-, en muziekoptredens opgevoerd. Maar waar je ook kijkt, nergens zie je mensen met een verstandelijke beperking deelnemen aan deze ceremonies. Waarom niet? Verdienen zij geen podium?

Als je op Bali een kind krijgt dat niet aan de norm voldoet, wordt dit gezien als een straf voor fouten uit een vorig leven. Uit schaamte krijgen kinderen met een verstandelijke beperking weinig kansen en worden ze, soms letterlijk, weggehouden uit de samenleving. In 2013 heeft Bens een theatervoorstelling gemaakt met de leerlingen van Sjaki-Tari-Us, een stichting die zich inzet voor kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking.

Uitvoering

Sekitar Gunung Berapi 2013

De ervaringen waren zeer positief. De kinderen werden dankzij de lessen energieker, socialer, en opener. Dit jaar gaan theatermakers Sjoerd Vrins en Isaäk Hofland terug met een nieuw doel. Het opleiden van de docenten van Sjaki-Tari-Us. Zodat zij, ook na hun vertrek, door kunnen gaan met het geven van theaterlessen. Dit project sluit naadloos aan bij de rijke Indonesische cultuur, die bol staat van uitvoerende kunsten. Theater is niet alleen waardevol voor de persoonlijke ontwikkeling van deze kinderen maar ook voor hun positie binnen de maatschappij.

Klik hier voor de foto’s.
Klik hier voor de video’s.